Маркетингът е изключително важен компонент от стратегията за развитие на всеки бизнес – именно от него пряко зависят продажбите на съответния продукт или услуга.

В случай че маркетингът не успява да осигури достатъчен обем заявки за продукта или услугата, може да се наложи радикална промяна в рекламната стратегия, а в по-лошия случай – прекратяване на съответната дейност.

Къде да рекламираме?

Можем да си пуснем реклама в гугъл търсачката и дисплейната мрежа, facebook реклама, реклама в youtube, SEO оптимизация, маркетинг чрез съдържание и копирайтинг – и много други.

Преди обаче да изберем нашия рекламен канал, има няколко стъпки, които следва да предприемем преди това. Започваме първо с тях!

Стъпка 1 – проучване на потенциала на пазара към съответния продукт или услуга

Важно е да оцените какъв е интересът към съответния продукт или услуга и до каква степен са запълнени разнообразните ниши.

Да вземем за пример нишата с маратонки, ето ви пример от Гугъл:

http://prntscr.com/lgyyvg

Потърсих “маратонки” в търсачката и ми излязоха над 3.5 милиона резултата. Това е изключително конкурентна ниша, и за да излезем на първо място по търсене в Google, би ни отнело не само значителни ресурси, но страшно много време и усилия.

Няма смисъл да започваме да се борим там, ако сме новостартиращ търговец и никой не знае за нас, защото, да си го кажем направо, провалът ни е сигурен.

Очевидно е, че към подобни продукти има огромен интерес, ала в бизнес литературата се казва така – ако искаш да завладееш ГОЛЯМА НИША, започни със завладяване на микро такива.


Ето ви друг пример:
http://prntscr.com/lgyzme

Потърсих “спортни маратонки за тичане за жени” – тук вече конкуренцията е значително по-малка; излизат около 131 хиляди резултата, така че на теория вече е по-лесно да се преборим с конкуренцията, отколкото в първия пример, нали?

Да видим обаче можем ли да задълбочим още повече:

http://prntscr.com/lgz02w

спортни маратонки за тичане за жени планински

След конкретното търсене, установихме, че резултатите спаднаха на почти 104 хиляди – а това вече не е никак лошо.

И така, можем да започнем с нещо подобно.

Имайте предвид, че има други инструменти, които са специализирани за подобни проучвания, като например google keywords planner, ahrefs, semrush, serpstat и прочее.

Все пак търсачката Гугъл може да ни даде поне бегла представа за текущата конкуренция.

Стъпка 2 – избор на читав продукт

Може да сте избрали хубава ниша, обаче ако продуктът ви е лош или услугата ви е некачествена – много трудно ще пробиете или успехът ви би бил временен.

Уверете се, че продуктът ви е страхотен и отделете много сериозно внимание при избирането му.

Внимание! Можете да пробвате с 3-4 продукта едновременно, които попадат в дадена продуктова категория, за да прецените към кой от тях има най-голямо търсене.

Стъпка 3 – оценка на собствените ви дигитални активи, както и на активите на конкурентите.

Разполагате ли с някакви дигитални активи като например сайт, фейсбук страничка, имейл списък, ютюб канал, инстаграм канал, линкедин профил или група, или друг дигитален актив?

Развивате ли блог? Имате ли някакви последователи?

Разговаряйте със специалисти по уеб дизайн и маркетинг – такива има във всяка сериозна дигитална агенция, която може да ви консултира какви точно подобрения да извършите по вашите дигитални активи.

Също така – не е нужно да преоткривате топлата вода! Проверете какво правят големите играчи в нишата на местния пазар, в която сте решили да се развивате – и дублирайте успешните практики.

ВНИМАНИЕ! В никакъв случай не ви съветваме да репликирате 1:1 визията на техните сайтове, страници, социални канали и съдържание – не ги имитирайте.

Вместо това разберете кое е нещото, което при тях работи – и взаимствайте свежи идеи.

Впрочем, има предостатъчно онлайн инструменти за шпионаж на конкуренти, като тях ще засегнем в друга тема!

Още, погледнете какво правят големите играчи в чужбина, защото те са изминали пътя, по който вие тепърва тръгвате. Така ще спестите ценно време и ресурси от всякакъв тип – пари, време, нерви, избор на неподходящи партньори и други.

Стъпка 4. – какво е вашето УТП – уникално търговско предложение?

С какво се отличавате от вашите съперници? Каква допълнителна добавена стойност можете да дадете на клиентите си?

Например, ние от webselo.com сме FULL SERVICE DIGITAL AGENCYтова означава, че можем да предложим всичко от-до – лого дизайн, уеб дизайн, реклама в гугъл, фейсбук маркетинг, SEO оптимизация, консултинг, обучения и съдържание, техническа поддръжка и други.

Това ни дава огромно предимство пред нишовите агенции, предлагащи само една или две от изброените услуги и променя позиционирането ни, защото ставаме предпочитания избор за по-сериозни клиенти.

Сериозният клиент не иска да си губи времето и да координира работата на 5 нишови фирми, което е скъпо и непродуктивно, и не е ясно кой носи отговорността – такъв тип клиент иска да си вземе един сериозен партньор, на който да разчита за всичко – дизайн, маркетинг и техническа поддръжка.

А вие с какво се отличавате? Помислете върху това, защото е изключително важно, невероятно важно!

Стъпка 5. – какво е вашето позициониране?

Кои са вашите най-добри клиенти и къде е силата ви? Не можете да помогнете на всички, а и не бива да се опитвате.

Всяка устойчива организация следва да има ключово позициониране.

При своето ключово позициониране вие казвате: “ние сме тези и тези. Нашите клиенти са еди кои си, а останалите няма да обслужваме, защото такова е позиционирането ни”.

Помислете внимателно кои са клиентите ви, най-добрите ви – това е невероятно важно!

Пак да ви дам пример с нашето позициониране в webselo.comние сме фокусирани в изграждането на сайтове и магазини с wordpress, като имаме собствени плъгини за тези системи, и след изграждането – помагаме на партньорите си да ги развиват с дигитален маркетинг в различни канали, със съдържание и пълна поддръжка.

Ако например вие искате да ви помогнем с prestashop или magento – няма как да стане – това просто не е нашето позициониране и ние не работим с тези системи.

Статията подготви – Кирил Йовев – Кико

Повече за него – https://www.facebook.com/kiril.yovev

Пишещ човек. Google Ads, SEO & FB Маркетинг + Сайтове.

Webselo.com | LoveLife.bg

Как да създадем стратегия за дигитална реклама (част 2)?

Вашият коментар